.
شماره منبع تيتر تاريخ نمایش
92414 ایران تلنگر

مانی آشتیانی - در آخرین ماه‌های کاری دولت دهم شورای عالی فضای مجازی در آن دولت صحبت‌هایی در خصوص ارائه VPNهای قانونی یا بومی مطرح کرد. با عنوان شدن این طرح جدید، سؤالات زیادی از سوی کارشناسان مطرح شد از جمله اینکه هدف شورا برای ورود به این بازار چیست؟ VPNهای شورا با VPNهای شرکت‌های خصوصی چه تفاوتی دارد؟ با استفاده از این VPNها آیا جلوی فعالیت VPNهای مورد استفاده کاربران گرفته خواهد شد و با این اتفاق تکلیف کاربرانی که به دلیل فیلترینگ اشتباهی مجبور به استفاده از VPN هستند چه خواهد بود؟ سؤالاتی که تاکنون نیز پاسخی برای آنها داده نشده و مشخص نیست در آخر طرح VPN ملی که از سوی شورای عالی فضای مجازی در دولت دهم پیگیری می‌شد به چه خروجی رسیده است.
  تصمیم به ارائه VPN قانونی گرفته شده است. براساس این طرح، اشخاصی که در داخل کشور نیاز به دریافت خدمات قانونی VPN دارند، می‌توانند تقاضای خود را اعلام کرده و برای دریافت این خدمات ثبت‌نام کنند.(مهدی اخوان بهابادی، دبیر وقت شورای عالی فضای مجازی،
 خبرگزاری مهر، زمستان 91)
 استفاده از VPN در حالی پروسه قانونی شدن را طی می‌کند که مسئولان هزینه زیادی را صرف فیلترینگ سایت‌های مختلف کرده و اکنون خود VPN قانونی ارائه می‌دهد.  (علی صالحی، کارشناس فضای مجازی، دنیای اقتصاد، زمستان 91)
 نظر به اینکه شرکت ارتباطات زیرساخت متولی ساماندهی و اختصاص شبکه اطلاعات مجازی یا همان VPN در کشور است و انتقال اطلاعات و داده‌های مهم سازمان‌ها و نهاد‌های کشوری برای تبادل در فضای مجازی با استفاده از VPN از اهمیت نسبی برخوردار خواهد بود، بنابراین چنانچه دستگاه مربوط برای تبادل اطلاعات قانونی در فضای مجازی نیاز به استفاده از VPN دارد درخواست خود را با درج دلایل توجیهی در سایت
 www.vpn.ir درج کند.  (محمود خسروی، مدیر عامل زیرساخت دولت دهم،
سایت زیرساخت، زمستان 91)
 مسأله ارائه VPN قانونی امری است که به ظرفیت شرکت ارتباطات زیرساخت برمی‌گردد چرا که این شرکت متولی ارائه خدمات VPN محسوب می‌شود. در حال حاضر شرکت ارتباطات زیرساخت از نظر فنی با محدودیت‌هایی مواجه است و ما منتظریم با دسترسی به توانمندی‌ها در آینده‌ای نزدیک ثبت‌نام برای درخواست VPN حقیقی آغاز شود.  (مهدی اخوان بهابادی، رئیس وقت شورای عالی فضای مجازی، ایسنا، بهار 92)
 ثبت‌نام و ارائه سرویس به سازمان‌ها و مؤسسات در حال انجام است و بزودی نیز ثبت‌نام دریافت سرویس برای اشخاص حقیقی و کاربران خانگی آغاز می‌شود که شرایط ثبت‌نام اولیه آن توسط مرکز ملی فضای مجازی اطلاع‌رسانی خواهد شد. (علیرضا شاه میرزایی، معاون مرکز ملی فضای مجازی،
خبرگزاری مهر، بهار92)
 این شرکت در فاز نخست به متقاضیان حقوقی که در سایت مربوطه ثبت‌نام کرده بودند خدمات قانونی VPN واگذار کرد. (محمود خسروی، مدیر عامل شرکت ارتباطات زیرساخت دولت دهم، تابستان 92)
  باید در زمینهVPNقانونی جلسات کارشناسی برگزار شود تا سیاست‌ها در این زمینه مشخص شود. ( محمد حسن انتظاری، دبیر وقت شورای عالی فضای مجازی، ایسنا،‌  بهار 93)

1396/02/10 1
92408 فاوا نیوز عملکرد بهتر همراه اول نسبت به ایرانسل و رایتل در ترابردپذیری + جدول آمار

آمار ورودی و خروجی مشترکان اپراتورها در ترابردپذیری منتشر شده و نشان از برتری همراه اول در زمینه ترابدپذیری دارد.
 
به گزارش فاوانیوز به نقل از ایلنا، سازمان تنظیم مقررات و اپراتورهای رادیویی میزان ترابردپذیری در اپراتورهای موبایل را زیر نظر دارد و طبق آمارهای جدید همراه اول بهترین عملکرد را در ترابردپذیری داشته است. همچنین بر اساس آمار ارائه‌شده، میزان ترابرد انجام‌شده تا سه‌شنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۶ برابر با ۱۱۱ هزار و ۶۶۸ مورد ترابرد بوده است.
گفتنی است آمارترابردپذیری در ماه‌های ابتدایی به نفع ایرانسل بود اما در اردیبهشت امسال آمار ترابردپذیری به نفع همراه اول چرخش پیدا کرده است.
همراه اول تا‌کنون ۴۶ هزار و ۹۰۳ ترابرد ورودی موفق، ۴۱ هزار و ۷۶۳ ترابرد خروجی داشته است و در نهایت این اپراتور با ۵ هزار و ۱۴۰ ترابرد ورودی بیشتر، در رتبه اول میزان افزایش ترابرد شماره تلفن همراه قرار گرفته است.
رایتل با ۲۰ هزار و ۴۷۸ ترابرد ورودی موفق، ۱۸ هزار و ۶۶۵ ترابرد خروجی موفق و تراز یک هزار و ۸۱۳ ترابرد ورودی بیشتر، در رتبه دوم اپراتورهای موفق در ترابردپذیری قرار گرفته است و ایرانسل که در ماه‌های ابتدایی، اپراتور موفق در ترابردپذیری تلقی می‌شد، با ۹۶ با ۴۴ هزار و ۲۸۷ ترابرد ورودی موفق، ۵۱ هزار و ۲۴۰ ترابرد خروجی موفق و تراز منفی ۶ هزار و ۹۵۳ ترابرد در رتبه‌ی آخر این لیست قرار دارد.
جدول میزان ترابرد در اپراتورها تا پایان ۵ اردیبهشت ۹۶

1396/02/10 3
92407 فاوا نیوز رشد ۱۲ برابری کاربران اینترنت در دولت تدبیر و امید/ تعداد کاربران از ۳.۵ میلیون به ۴۳ میلیون افزایش یافت

طبق اطلاعات منتشر شده از سوی سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران، کاربران اینترنت در کشور در دولت تدبیر و امید رشد ۱۲ برابری داشته است.
 
به گزارش فاوانیوز به نقل از ایلنا، طبق اطلاعات منتشر شده از سوی سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات، کاربران اینترنت در دولت تدبیر و امید با توجه به سرمایه گزاری‌های کلان و گسترده و ایجاد تسهیلات انبوه در شبکه فناوری اطلاعات در سراسر کشور، توانست تا به رشد ۱۲ برابری کاربران اینترنت موبایل و خانگی دست پیدا کند.
در واقع تعداد مجموع کاربران اینترنت موبایل و ثابت در سال ۱۳۹۲ (ابتدای دولت تدبیر و امید)، در حدود ۳٫۵ میلیون نفر بوده است اما این میزان تا به امروز در دولت تدبیر و امید به بیش از ۴۳ میلیون کاربر اینترنت افزایش پیدا کرده است که نشان از موفقیتی بزرگ در زمینه ارتباطات ایران و دسترسی مردم کلانشهرها و شهرستان‌های کوچک و بزرگ به شبکه جهانی اینترنت دارد.

1396/02/10 1
92406 سیتنا مدیرعامل شرکت مخابرات ایران در گفت‌وگو با سیتنا، تاکید کرد: صرفه جویی در سرمایه گذاری و هزینه جاری با ادغام شرکت های مخابرات استانی

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران، گفت: با ادغام شرکت های مخابرات استانی توانستیم فرایندهایمان را یکپارچه کنیم و از منابع مختلف در کل کشور بهره بریم و بتوانیم سرویس یکپارچه به مردم ارائه دهیم؛ به عبارتی یک مشتری در هر نقطه از کشور بتواند با یک استاندارد، با یک کیفیت و با یک قابلیت، سرویس خود را دریافت کند.

دکتر رسول سرائیان در گفت‌وگو با خبرنگار سیتنا پیرامون منافع ادغام شرکت های مخابرات استانی، گفت: آنچه که به عنوان ادغام انجام شد یکپارچگی بود که در حوزه تلفن ثابت اتفاق افتاد و مهمترین منافعی که ایجاد شد این است که ما توانستیم با استفاده از فناوری اطلاعات و سیستم های IT، کل سیستم های CRM، OSS و Biling را یکپارچه کنیم و از مزایای یکپارچگی استفاده کنیم.

وی ادامه داد: در همین راستا ما توانستیم فرایندهایمان را یکپارچه کنیم و از منابع مختلف در کل کشور بهره بریم و بتوانیم سرویس یکپارچه به مردم ارائه دهیم؛ به عبارتی یک مشتری در هر نقطه از کشور بتواند با یک استاندارد، با یک کیفیت و با یک قابلیت، سرویس خود را دریافت کند و در همه جای دنیا هم به همین صورت است.

سرائیان خاطرنشان کرد: این به شدت موجب صرفه جویی در سرمایه گذاری و صرفه جویی در هزینه جاری خواهد شد. به دلیل اینکه این سرویس ها پراکنده بود و در 30 نقطه توزیع شده بود اما در حال حاضر این خدمات یکپارچه شده است.

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران، ادامه داد: از منظر اقتصادی هم عرض کردم که این ادغام، هم در سرمایه گذاری و هم در بعد هزینه به شدت موجب صرفه جویی شده است.

سرائیان در پایان تاکید کرد: ما از مهر ماه سال گذشته، ادغام را انجام دادیم و تا الان هم نتیجه خوبی داشته ایم.

1396/02/10 2
92405 ایسنا- فاوا نیوز- وایمکس نیوز- آی سی تی پرس- الف- اقتصاد گردان مدیرعامل شرکت مخابرات ایران تاکید کرد مزایای فیبرنوری برای مشترکان پرمصرف اینترنت

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران با اشاره به صرفه اقتصادی بسته‌های جدید این شرکت با ارائه فیبر نوری برای کاربرانی که خواستار اینترنت پرسرعت با کیفیت بالا هستند، درباره نحوه اطلاع کاربران از تحت پوشش قرار داشتن شماره تلفن آنها تحت فیبر نوری و درخواست سرویس‌های جدید توضیح داد.

رسول سراییان در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به صرفه اقتصادی بسته‌های جدید مخابرات برای کاربران بیان کرد: هزینه این بسته‌ها خیلی بالا نیست اما با توجه به اینکه هر یک از بسته‌هایی که تعریف شده گیگ مصرف بالایی دارد، کابران باید متناسب با آن هزینه بپردازند. این بسته‌ها برای افرادی که مصرف بالایی داشته باشند، صرفه اقتصادی دارد. کسی که نیاز به اینترنت پرسرعت دارد، به مشاهده فیلم و برنامه آنلاین می‌پردازد، با این سرویس، اینترنت با سرعت و کیفیت بالا دریافت خواهد کرد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر هشت شهر کشور از جمله تهران، مشهد، اصفهان، تبریز، شیراز، اهواز، کرمانشاه و کرج دارای این قابلیت هستند، ادامه داد: البته تمامی نقاط این شهرها تحت پوشش نیست. ما از مجتمع‌های مسکونی و تجاری شروع کردیم. در حال حاضر نیز در تهران تعدادی از مجتمع‌های مسکونی و تجاری تحت پوشش قرار دارند. افراد و متقاضیان می‌توانند به مراکز مخابرات مراجعه کنند و با توجه به بسته‌هایی که انتخاب می‌کنند باید هزینه بپردازند.

مدیرعامل مخابرات ایران در پاسخ به اینکه بسته‌های کنونی مخابرات چه تفاوتی با تعرفه‌های قدیمی مخابرات دارد، گفت: بسته‌هایی که تعریف کردیم، مشابه بسته‌های اپراتورهاست و کاربران با مراجعه به پورتال مخابرات می‌توانند از این بسته‌ها آگاه شوند. این بسته‌ها از نظر تعرفه اینترنت تفاوتی نمی‌کند. البته دو مدل وجود دارد؛ یکی اینکه مودم خانه و سیم‌کشی داخلی داخل بسته باشد که به عهده ماست و یا خارج از بسته باشد که خود مردم متقاضی هستند.

سراییان با بیان اینکه مشترکان ADSL اگر محدوده‌شان تحت پوشش باشد، می‌توانند فیبر را جایگزین کنند، توضیح داد: دو دسته مشتری داریم؛ کسانی که در حال حاضر روی ADSL هستند که می‌توانند تقاضا بدهند و آنها را برروی فیبر ببریم و کسانی که ADSL ندارند و ما برایشان فیبر ایجاد می‌کنیم. اگر کاربران شماره تلفن خود را در پورتال وارد کنند، به آنها نشان می‌دهد که تحت پوشش هستند یا خیر. در صورتی‌که کاربر تحت پوشش باشد، فرآیند راه‌اندازی فیبر ۴۸ ساعت طول می‌کشد.

وی تقاضا، استقبال و توجیه اقتصادی را عواملی دانست که باعث می‌شوند روند توسعه فیبر نوری ادامه یابد و اظهار کرد: تلاش ما این است که به مراکز استان‌ها ورود پیدا کنیم اما توجیه اقتصادی رکن اساسی است. با توجه به هزینه سرمایه‌گذاری، تحت پوشش قرار دادن یک منطقه حتما باید توجیه اقتصادی داشته باشد.

مدیرعامل مخابرات ایران همچنین خاطرنشان کرد: مخابرات ایران از قبل هم در پروانه خود ارائه سرویس فیبر نوری را داشت. از یک سال گذشته فکر کردیم باید به این حوزه وارد شویم و آن را به بهره‌برداری برسانیم و در طول این یک سال هم برای این پروژه ۱۲۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده است.

به گزارش ایسنا، مرحله نخست گسترش شبکه دسترسی به فیبر نوری (FTTH) در منازل تحت عنوان (تانوما) توسط شرکت مخابرات ایران در روز چهارم اردیبشهت افتتاح شد. اینترنت پرسرعت برای دانلود فیلم و نرم‌افزار، تلفن تصویری، مشاهده برنامه‌های زنده تلویزیونی با کیفیت HD و ۴K، بانکداری الکترونیک، بازی و خرید آنلاین، آموزش و پزشکی از راه دور و اینترنت اشیا از جمله سرویس‌های قابل ارائه به صورت همزمان بر بستر فیبر نوری است.

1396/02/10 1
92404 ایسنا- ایتنا- فاوا نیوز- وایمکس نیوز نحوه محاسبه تعرفه در مکالمات زیر یک دقیقه

کارکردهای مشترکین برای تعرفه مکالمات تلفن ثابت به ثابت و یا مکالمات تلفن ثابت ترابردپذیر به تلفن همراه براساس نیم دقیقه محاسبه می‌شود.

به گزارش ایسنا، کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در جلسه شماره ۲۵۴ خود، پیشنهاد سازمان تنظیم مقررات رادیویی را در راستای حفظ حقوق مشترکین و به­‌منظور شفاف­‌سازی نحوه محاسبه تعرفه در مکالمات زیر یک دقیقه و به­ عبارتی تعیین مبنای محاسبه تعرفه از/ به شماره­‌های ثابت ترابردپذیر موضوع مصوبه جلسه شماره ۲۴۲ کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی را بررسی و به شرح زیر تصویب کرد:

"کارکردهای مشترکین برای مکالمات تلفن ثابت به ثابت، که یک­ طرف مکالمه، تلفن ثابت از نوع ترابرد پذیر است و یا مکالمات تلفن ثابت ترابرد پذیر به تلفن همراه براساس نیم دقیقه محاسبه خواهد شد. "

1396/02/10 2
92403 ایسنا- فاوا نیوز- وایمکس نیوز- ایران اکونومیست نحوه ثبت مشاغل در سامانه ۱۱۸

برای ثبت مشاغل در سامانه ۱۱۸، تمام مدارک لازم بسته به نوع کسب و کار مانند پروانه فعالیت، جواز کسب با ذکر نام و دارای اعتبار اتحادیه دریافت می‌شود.

به گزارش ایسنا، ثبت مشاغل در سامانه ۱۱۸، فقط با مدارک و مستندات قانونی قابل انجام است به این معنی که  تمامی مشاغل که در ۱۱۸ ثبت شدند، دارای مجوز هستند زیرا برای ثبت مشاغل در سامانه ۱۱۸، تمام مدارک لازم بسته به نوع کسب و کار مانند پروانه فعالیت، جواز کسب با ذکر نام و دارای اعتبار اتحادیه دریافت می شود.

همچنین در مورد مشاغل فروش و خدمات پس از فروش و همچنین مشاغلی که دارای نمایندگی برندهای خارجی هستند، نیز روال کار به این گونه است که دریافت و ارائه مجوز معتبر سازمان صنعت، معدن و تجارت، روزنامه رسمی و اساسنامه مورد نیاز است.

اما در مورد برندهای خارجی فاقد نمایندگی، نامه اتحادیه برای ثبت برند و جواز کسب لازم است و در مورد حداقل مدارک مورد نیاز برای ثبت مشاغل در مورد "مشاغل عام بدون ذکر نام" بنا بر اعلام مسوولان، جواز کسب یا پروانه فعالیت دارای اعتبار و آدرس لازم است.

اما برای "مشاغل عام با ذکر نام"، جواز کسب یا پروانه فعالیت دارای اعتبار و آدرس و نامه اتحادیه برای ثبت اسم شغل ضروری اعلام شده است.

به گفته مسوولان شرکت مخابرات استان تهران، سعی سامانه ۱۱۸ با توجه به وظیفه ذاتی اطلاع رسانی آن بر این استوار است که حتی الامکان مشاغل و نمایندگی‌های معتبر با توجه به درخواست خود در ۱۱۸ ثبت شوند، به هر حال اگر مواردی نیز وجود داشته باشد که مشاغل با شرایط گفته شده و دارای مجوز ثبت نشده باشند، حتما قابلیت پیگیری داشته و اعلام نتیجه می گردد.

1396/02/10 1
92388 آی تی آنالیز-فارس- آی سی تی پرس- ابرار اقتصادی- تعادل-رسالت-آفتاب یزد شبکه ملی اطلاعات ۱۳۰ هزار شغل ایجاد کرد

مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت با بیان اینکه ایجاد بازار مصرف بزرگ در گرو تولید داخلی و گسترش بازار نیازمند ارتقای کیفیت و رضایت مشتریان است، مدعی شد: شبکه ملی اطلاعات و سرویس‌های بومی ۱۳۰ هزار شغل ایجاد کرده‌اند.

به گزارش فارس، محمد جواد آذری در اختتامیه ششمین دوره جایزه ملی کیفیت ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: ایجاد بازار مصرف بزرگ در کشور در گرو تولیدات داخلی است و گسترش این بازار نیازمند ارتقای کیفیت و رضایت مشتریان است .

مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت با اشاره به فرصت های شغلی که توسعه ICT برای جوانان ایجاد کرده است، توضیح داد: عملا می بینیم شبکه ملی اطلاعات و سرویس های بومی زمینه اشتغال بیش از یکصد و سی هزار شغل رابرای جوانان در این بخش به دنبال داشته است .

 

1396/02/09 6
92387 ایرنا- ابرار اقتصادی- عصر اقتصاد- جهان اقتصاد واعظی در گفت و گو با ایرنا: تولید محتوای داخلی با رشد 30 برابر به 200گیگابایت برثانیه رسید

وزیرارتباطات و فناوری اطلاعات به آغازراه اندازی نهضت تولید محتوای داخلی در دولت یازدهم اشاره کرد و گفت:اکنون تولید محتوای داخل با رشدی بیش از 30 برابر به 200گیگابایت برثانیه رسیده است.


محمود واعظی روزشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ادامه داد: میزان تولید محتوای داخل درحالی اکنون به 200 گیگابایت رسیده است که این رقم در سال 1392 تنها 7 گیگابایت برثانیه بوده است.
عضوکابینه دولت یازدهم به اقبال عمومی مردم به استفاده از محتوای داخلی که در دولت تدبیرو امید محقق شده است اشاره کرد و افزود:اکنون میزان استفاده کاربران از محتوای داخل با رشدی بیش از چهاربرابر به 60 درصد رسیده است درحالی که این رقم پیش از دولت یازدهم تنها 10 درصد بوده ونشان از اعتماد مردم به محتواهای داخلی و تلاش برای افزایش آن است.
واعظی از رشد 12 برابری تعداد کاربران اینترنت پرسرعت در دولت یازدهم خبرداد و گفت: تعداد کاربران اینترنت پرسرعت ثابت و سیار که در سال 1392 تنها سه میلیون و 500 هزارکاربربود اکنون به 43 میلیون کاربررسیده است.
وزیرارتباطات به تلاش های صورت گرفته برای افزایش ظرفیت شبکه انتقال کشور که در دولت یازدهم و بنابه توصیه رییس جمهور انجام شده اشاره کرد و خاطرنشان ساخت:ظرفیت شبکه انتقال در سال 1392 تنها 900گیگابایت برثانیه بود اما اکنون این میزان با رشدی 11 برابری به 10 هزارگیگابایت رسیده است و تلاش می شود این توسعه درآینده ادامه یابد.
واعظی، ظرفیت شبکه IP داخلی با رشدی 13 برابری هشت هزار و 500گیگابایت اعلام کرد که درروزهای اخیر نیز به 10هزارگیگابایت افزایش یافته است درحالی که در ابتدای دولت یازدهم این رقم تنها 624 گیگابایت بوده است.
به گفته این عضو هیات دولت، تلاش برای کاهش شکاف دیجیتالی در دولت یازدهم به عنوان یک سیاست اصلی دنبال شد به گونه ای که اکنون بیش از 27 هزار روستای کشور به شبکه اینترنت پرسرعت متصل شده اند و می توانند علاوه بر دریافت ارتباطی سریع و خوب، هرنوع خدمتی که نیاز دارند را از این طریق به دست آورند.
واعظی یادآورشد: دسترسی آزاد به اطلاعات که از مهمترین مواد در منشور حقوق شهروندی است در دولت یازدهم به شدت مراعات شد و با هدف پایداری ارتباطات و شبکه های اجتماعی، فعالیت این شبکه ها تداوم یافت و امکان دسترسی آزاد به اطلاعات با ارایه نسل های سوم و چهارم تلفن همراه تسهیل شد.
وزیرارتباطات به تجهیز 900 شهر در دولت یازدهم به نسل سوم تلفن همراه اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: همه شهرهای کشور تا پایان این دولت به نسل سوم تلفن همراه تجهیز خواهند شد و این امر درحالی محقق خواهد شد که درسال 1392 و ابتدای فعالیت دولت تدبیرو امید تنها چهار شهر دارای نسل سوم تلفن همراه بودند.
واعظی تعداد شهرهای تجهیز شده به نسل چهارم تلفن همراه را 742 شهر دانست درحالی که پیش از دولت یازدهم هیچ شهری در ایران دارای این نسل از تلفن همراه نبود.
عضوهیات دولت از تلاش برای توسعه شبکه فیبرنوری در دولت یازدهم خبرداد به گونه ای که این تلاش ها سبب شده اکنون توسعه شبکه فیبرنوری با رشدی 30درصدی از رقم 51 هزار و 497 کیلومتری ابتدای این دولت به رقم 65 هزار کیلومتر برسد.
واعظی یادآورشد: تلاش برای افزایش پوشش دهی تلفن همراه در دولت یازدهم به جدیت دنبال شد به گونه ای که همان اوایل کار دولت طرح استفاده متقابل از شبکه های تلفن همراه (رومینگ ملی) اجرا شد و بعد از آن نیز با هدف افزایش رضایت کاربران تلفن همراه طرح ملی جابجایی اپراتورتلفن همراه بدون نیازبه تغییر شماره(ترابرد پذیری) به مرحله اجرا درآمد.
وزیرارتباطات گفت: زیرساخت های فراهم شده در دولت یازدهم سبب شد جوانان برای تولید نرم افزارهای تلفن همراه اقدام کنند به گونه ای که اکنون 120 هزار نرم افزارکاربردی تلفن همراه توسط آنان تدوین شده و تعدادی از آنها به سراسر جهان صادر شده است .
واعظی به رونق بازارآی.سی.تی در سایه تلاش های دولت یازدهم اشاره کرد که از 160 هزارمیلیارد ریال سال 1392 اکنون به 400 هزار میلیارد ریال افزایش یافته است.

 

1396/02/09 2
92386 مهر-ایرنا- فاوا نیوز- ایستنا- ایران اکونومیست-همشهری- عصر اقتصاد ظرف ۳ روز آینده؛ ارتباط تلفنی مشترکان تهرانی در ۷ مرکز مخابراتی مختل می شود

ارتباط تلفنی و دیتای مشترکان تهرانی در ۷ مرکز مخابراتی به دلیل عملیات کابل برگردان از فردا حداکثر به مدت ۷۲ ساعت با اختلال همراه خواهد شد.

به گزارش خبرنگار مهر، مخابرات منطقه تهران از فردا عملیات کابل برگردان را با هدف توسعه شبکه کابل در مراکز مخابراتی الغدیر، شهید نصرالهی، شهدای چیتگر، دکتر حسابی، شهید کاظمیان، شهید بخششی و آلارد آغاز می کند.

با اجرای این عملیات، ارتباط تلفنی مشترکان در مرکز مخابرات الغدیر با پیش شماره های ۳۳۶۸ الی ۳۳۷۳، ۳۳۰۰ الی ۳۳۰۴، ۳۳۴۳، ۳۶۶۲ در محدوده خیابانهای خاوران، طیب، شهید نظامی، ۱۷ شهریور و در مرکز مخابرات شهید نصرالهی با پیش شماره های ۸۸۲۴ الی ۸۸۲۸، ۸۶۰۱، ۸۸۴۸ در محدوده خیابانهای جلال آل احمد، کاروان، پاتریس لومومبا و بزرگراه چمران به مدت ۳ روز با اختلال همراه خواهد بود.

در همین حال با اجرای عملیات کابل برگردان در مرکز مخابرات شهدای چیتگر، ارتباط مشترکان با پیش شماره های ۴۴۱۸، ۴۴۱۹، ۴۴۷۸، ۴۴۷۹ در محدوده جاده مخصوص کرج، چهارراه ایران خودرو، چیتگر جنوبی،گلستان هشتم و بلوار ایران خودرو به مدت ۷۲ ساعت اختلال خواهد داشت.

ارتباط مشترکان مرکز مخابرات دکتر حسابی ( مارلیک) نیز با پیش شماره های ۶۵۱۰ الی ۶۵۱۲، ۶۵۱۴ الی ۶۵۱۷، ۶۵۱۹، ۶۵۵۹، ۳۹۶۱ در محدوده این مرکز و در پی عملیات کابل برگردان به مدت ۷۲ ساعت با اختلال همراه است.

با اجرای عملیات کابل برگردان، ارتباط تلفنی و دیتای مشترکین مرکز مخابرات شهید کاظمیان و شهید بخششی از ساعت ۲ بامداد روز ۱۰ اردیبهشت به مدت ۴ ساعت و در مرکز مخابرات آلارد از ساعت ۲۴ به مدت ۶ ساعت دچار اختلال می شود.

 

1396/02/09 8
92383 ایستنا-ایتنا- ایلنا- خبر آنلاین-تلنا-عصر ایران-بورس نیوز-تعادل- جهان اقتصاد-آفتاب یزد-تجارت- کیهان- دنیای اقتصاد- هفت صبح-عصر ارتباط- فناوران اطلاعات-اعتماد در مجمع عمومي عادي سالانه تصويب شد تقسيم سود ۷ هزار ريالي براي هر سهم همراه اول

در هفتمين مجمع عمومي عادي سالانه همراه اول سود تقسيمي براي هر سهم ۷ هزار ريال اعلام شد.

به گزارش اداره كل ارتباطات شركت ارتباطات سيار ايران، هفتمين مجمع عمومي عادي سالانه همراه اول صبح روز چهارشنبه ۶ ارديبهشت ماه با حضور حدود 76/94درصد سهامداران در سالن خليج فارس پژوهشگاه نيرو برگزار شد.



 سود ۷۰۰۰ ريالي هر سهم همراه اول

 براساس اين گزارش در مجمع عمومي عادي سالانه همراه اول پس از سخنان رييس مجمع و مديرعامل و استماع گزارش حسابرس و نظرات سهامداران؛ درخصوص تعيين اعضاي حقوقي هيات‌مديره، سود تقسيمي، روزنامه‌هاي كثيرالانتشار چاپ آگهي، پاداش و حق جلسه هيات‌مديره تصميم‌گيري شد.

 در جلسه مذكور با نظرخواهي از سهامداران حاضر و استماع سخنان تعدادي از اعضاي هيات رييسه با توزيع ۹۸‌درصد سود محقق شده موافقت و براي هر سهم تقسيم ۷هزار ريال سود در نظر گرفته و مقرر شد، سود سهامداران حقيقي از ۱۶ ارديبهشت لغايت ۱۰خرداد ماه واريز شود.

همچنين درخصوص ميزان پاداش و حق جلسه هيات‌مديره و نيز انتخاب روزنامه براي چاپ آگهي‌هاي مجمع تصميم‌گيري شد. بر اين اساس مقرر شد پاداش و حق جلسه اعضاي حقوقي هيات‌مديره؛ شامل«مخابرات ايران»، «گسترش الكترونيك‌مبين»، «مهراقتصادمبين»، «مخابرات استان اصفهان» و «مخابرات استان تهران» همچون 3سال گذشته پرداخت شود و افزايشي نداشته باشد.

 در ادامه اين مراسم در جلسه فوق‌العاده، دو عضو حقوقي هيات‌مديره به علت انحلال شركت‌هاي مخابرات استان‌هاي تهران و اصفهان و ادغام در شركت مخابرات ايران، تغيير و شركت‌هاي «مديريت سامان سازه غدير» و «كاراشاپ» به عنوان جايگزين معرفي شدند.



 گزارش عملكرد هيات‌ مديره

در اين مراسم وحيد صدوقي، مديرعامل شركت ارتباطات سيار ايران گزارش جامعي از عملكرد سال ۱۳۹۵ شركت به مجمع سهامداران ارائه

كرد.

صدوقي ضمن تبريك عيد مبعث و يادآوري اينكه سال ۱۳۹۶ به سال «اقتصاد مقاومتي؛ توليد-اشتغال» نامگذاري شده است، اظهار كرد: اميد است كه در اين سال با حمايت همكاران همراه اولي و سهامداران بتوانيم سهمي در تحقق اين شعار ايفا كنيم. در سال گذشته كه سال «اقتصاد مقاومتي؛ اقدام و عمل» بود با عملكرد چشمگير در زمينه توسعه شبكه موفق به عمل به اين شعار شده و روسفيد شديم.

وي افزود: خوشبختانه در سال مالي منتهي به ۳۰ اسفند ماه ۱۳۹۵ براساس گزارشات ارائه شده همراه اول براي چهارمين سال پياپي موفق به كسب نظر مقبول حسابرس مستقل شده و اين مساله با توجه به درآمد بيش از ۱۰هزارميليارد توماني همراه اول در سال ۹۵ قابل توجه است.



 جذب بيش از ۹ ميليون مشترك در سال ۹۵

مديرعامل همراه اول با تشريح دستاوردهاي توسعه بازار و سبد محصولات اين شركت در سال ۹۵ گفت: طي ۱۸سال نخست فعاليت همراه اول ۳۴عنوان سرويس به مشتركين ارائه شده ولي طي ۵ سال پس از تدوين راهبرد همراه نوين يعني سال‌هاي ۹۱تا ۹۵، ۱۱۵عنوان سرويس جديد به مشتركين عرضه شده است.

صدوقي با اشاره به جذب بيش از 3/9ميليون مشترك جديد در سال ۹۵ جذب مشترك دايمي را بيش از ۷۸۶هزار و جذب مشترك اعتباري را بيش از ۸ ميليون و500 هزار اعلام كرد.

وي گفت: طي اجراي راهبرد ۵ ساله همراه اول حدود ۳۵ميليون مشترك جذب شده و هم‌اكنون اپراتور اول بيش از ۸۶ ميليون سيم‌كارت واگذار كرده است.



 افزايش ۲ درصدي سهم بازار

مديرعامل همراه اول با بيان اينكه در پايان سال ۹۵ مشتركين ديتاي اين اپراتور از مرز 8/22 ميليون عبور كرده‌اند، اعلام كرد: طي سال ۹۵ مشترك 4G همراه اول حدود ۲۰برابر رشد كرده است.

وي افزود: در شرايط رقابتي امروز همراه اول طي سال ۹۵ سهم بازار خود را يك ‌درصد و با احتساب مشتركين ساير اپراتورها كه با رومينگ ملي از شبكه همراه اول استفاده مي‌كنند و مشتركين GSM روستايي حدود ۳‌درصد افزايش داده و به ۶۰‌ درصد رسيده است كه موفقيتي بزرگ است همچنين ضريب نفوذ همراه اول در كشور به 3/84 درصد رسيده است.



 رتبه اول در ترابرد

صدوقي با تشريح وضعيت اپراتور اول در طرح ترابردپذيري شماره‌هاي تلفن همراه كه از تير ماه سال گذشته آغاز شده است، بيان كرد: از دغدغه‌هاي اصلي سهامداران در سال گذشته، طرح ترابردپذيري بود كه حتي مشاور خارجي به ما گفته بود معمولا بين يك تا ۱۰‌درصد از مشتركين به سمت اپراتورهاي ديگر مهاجرت مي‌كنند. مشتركين خوشبختانه وفادار ماندند و اندك مشتركاني كه رفتند پس از مدتي ۲۰تا ۳۰درصدشان به همراه اول برگشتند. از مهم‌ترين موفقيت‌هاي همراه اول در سال گذشته و يك ماه اخير مثبت شدن روند ترابرد به نفع همراه اول است. از ابتداي اجراي طرح تاكنون برآيند عملكرد همراه اول جذب ۵۲۰۰ مشترك از اپراتورهاي رقيب بوده است؛ يعني فعلا رتبه اول در ترابرد از آن همراه اول است و وضعيت عملكرد اپراتورهاي ديگر اينگونه است كه به ترتيب رايتل ۱۸۰۰مشترك جديد جذب كرده و ايرانسل ۷هزار مشترك خود را از دست داده است.

 افزايش خدمات حضوري و غيرحضوري به مشتركين

مديرعامل اپراتور اول از افزايش خدمات غيرحضوري به مشتركين طي سال ۹۵ خبر داد و گفت: از طريق كانال IVR ماهانه به طور ميانگين ۲۰ميليون و ۴۰۰هزار، مركز تماس(۹۹۹۰) ماهانه به طور ميانگين ۴ميليون و ۵۰۰ هزار، سامانه همراه من با ۲ميليون مشترك منحصر به فرد به‌طور ميانگين ماهانه ۹۰۰هزار و مشتريان سازماني از طريق سرشماره ۹۹۹۵ به‌طور ميانگين ماهانه ۷۰۰۰خدمت به مشتركين ارائه مي‌شود.

 وي كانال‌هاي غيرحضوري نظير اينستاگرام (ماهانه ۷۰۰۰ پاسخگويي)، كال‌بك (ماهانه ۴۰۰۰)، ايميل (ماهانه۲۵۰۰)، فكس (ماهانه۵۰۰) و چت (ماهانه۴۰۰) را از كانال‌هاي جديد خدمت‌رساني به مشتركين همراه اول عنوان كرد.

صدوقي در ادامه با اشاره به اينكه ماهانه به‌صورت ميانگين ۳ميليون خدمت به‌صورت حضوري به مشتركين ارائه مي‌شود، ميزان رضايت مشتركين از اين خدمات را بيش از ۸۴‌درصد اعلام كرد.

وي در‌خصوص رسيدگي به شكايات نيز گفت: ماهانه به‌طور ميانگين ۵۵هزار تيكت ثبت مي‌شود كه اين تيكت‌ها نسبت به ۳ماهه گذشته حدود ۲۹‌درصد كاهش يافته است. همچنين از طريق سامانه ۱۹۵ وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات، ماهانه به‌طور ميانگين ۴۶۸۶ تيكت ثبت مي‌شود و ميزان رضايت مشتركين حدود ۶۴‌درصد اعلام شده است.



 ۱۰۷۵ شهر و دهستان تحت پوشش موبايل باند پهن

مديرعامل همراه اول با تشريح عملكرد و دستاوردهاي فاز ۷ توسعه شبكه جهت ارائه خدمات نسل ۳، ۴ و ۵/۴ تلفن همراه اظهار داشت: با ۲۷هزار و ۵۱۵ميليارد ريال سرمايه‌گذاري انجام شده در فاز ۷ كه از شهريور ۹۵ شروع شده و تا خرداد ۹۶ ادامه دارد، تعداد ۲۳۹۸۰ سايت 2.75G، ۱۰۹۵۰ سايت G3/9 و ۱۰۹۵۰ سايت 4.5G خريداري شد.

صدوقي با بيان اينكه تاكنون ۱۶۲۰۴ سايت G9/3 نصب و ۱۵۹۵۱ سايت راه‌اندازي شده است، اعلام كرد ۸۵۲ شهر تحت پوشش G3/9 همراه اول است.

وي گفت: همچنين الان ۹۶۳۳ سايت 4.5G نصب و ۹۵۲۳سايت در ۶۹۰ شهر راه‌اندازي شده است؛ به عبارت ديگر هم‌اكنون در ۱۷۰۵ شهر و دهستان مردم از فناوري موبايل باند پهن همراه اول (3G و  4.5G) استفاده مي‌كنند.

صدوقي درخصوص رشد ترافيك ديتا در شبكه همراه اول اظهار داشت: ترافيك ديتا نسبت به فروردين سال ۹۵ حدود 2.9 برابر و نسبت به فروردين ۹۲ حدود ۴۲۶برابر رشد كرده است.

وي افزود: با اينكه حدود يك‌درصد جمعيت جهان در ايران زندگي مي‌كنند ولي سهم مصرف سالانه ترافيك اينترنت همراه ايران نسبت به جهان حدود ۶۰۰پتابايت (۱۵صدم درصد) است كه براي كسب ترافيك يك‌درصدي در سال ۲۰۱۹، بايد ترافيك سالانه ايران به ۱۰ هزار پتابايت برسد.

صدوقي تصريح كرد: بازديد مقام عالي وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات و افتتاح ۲۲ پروژه توسعه باند پهن و نوسازي و ارتقاي شبكه به ارزش تقريبي ۴۱هزار ميليارد ريال در دهه فجر سال گذشته، نقطه عطفي در برنامه‌هاي توسعه اپراتور اول است.



 تعلق سازماني بالا در همراه اول

مديرعامل اپراتور اول ضمن تشريح تركيب نيروي انساني همراه اول و شركت‌هاي زيرمجموعه بيان كرد: همراه اول و زيرمجموعه با داشتن ۲۸۶۰ نيرو يكي از بزرگ‌ترين شركت‌هاي حوزه ارتباطات و فناوري اطلاعات كشور است. كاركنان اين شركت تعلق سازماني خوبي دارند؛ به‌طوري‌كه تعلق سازماني همراه اول از ۶۱‌درصد در سال ۹۲ به ۸۲‌درصد در سال ۹۵ رسيده كه از ميانگين جهاني بسيار بيشتر است. وي همچنين پياده‌سازي ماژول‌هاي مالي و فروش ERP در شركت را يكي از نمونه‌هاي موفق از پياده‌سازي يك پروژه پيچيده بين حوزه‌يي دانست.



 درآمد ۲۰۶۱ ميليارد توماني از محل ديتا

صدوقي با اعلام اينكه رتبه شفافيت اطلاع‌رساني همراه اول طي سال‌هاي گذشته همواره بهبود يافته است، گفت: در آخرين ارزيابي صورت گرفته يعني پايان سال ۹۵، همراه اول بين ۳۰۱ شركت بورسي موفق به كسب عنوان سيزدهم شفافيت شده است.

مديرعامل همراه اول در ادامه با اشاره به درآمد كل و سود خالص تلفيقي گروه اظهار داشت: در سال ۹۵ درآمد كل حاصل از سرمايه‌گذاري‌هاي تلفيقي گروه، ۱۰هزار و ۷۴۹ميليارد تومان و عملكرد سود خالص تلفيقي گروه را ۲هزار و ۸۵۹ميليارد تومان و ميزان درآمد ديتاي همراه اول در سال گذشته را ۲۰۱۶ميليارد تومان اعلام كرد.

وي همچنين رشد سود خالص نسبت به ۹۴ را 15.4درصد، رشد سود عملياتي را ۱۹درصد، ‌درصد رشد درآمد عملياتي را ۱۷‌درصد و تحقق سود هر سهم را ۱۰۰‌درصد اعلام كرد.



 جايگاه نخست در خاورميانه

مديرعامل اپراتور اول با اشاره به جايگاه اين اپراتور در صنعت اپراتوري تلفن همراه گفت: همراه اول در خاورميانه از نظر تعداد مشترك رتبه نخست، در آسياي‌جنوبي رتبه هشتم و در جهان بين ۱۰۰۳ اپراتور تلفن همراه، رتبه بيست و دوم را داراست.

وي همچنين دريافت تنديس بلورين هفتمين دوره جايزه ملي مديريت مالي ايران، نشان برنزي سه ستاره دوازدهمين كنفرانس توسعه منابع انساني، تنديس زرين سرآمدان روابط عمومي و نشان ويژه پاسخگويي را ازجمله دستاوردها و افتخارات اين اپراتور در سال ۹۵ اعلام كرد.

صدوقي با اشاره به اهم فعاليت‌هاي حوزه مسووليت اجتماعي همراه اول در سال ۹۵ بيان كرد: حمايت از تيم‌هاي ملي فوتبال و واليبال و باشگاه‌هاي ورزشي، فدراسيون شطرنج و ورزش‌هاي پهلواني و زورخانه‌يي، حمايت مالي از طرح محسنين كميته امداد، استمرار حذف قبوض كاغذي و ايجاد سيستم الكترونيك پرداخت صورت‌حساب و همكاري با قوه قضاييه به‌منظور پيشگيري از وقوع جرايم مرتبط با تلفن همراه ازجمله اقدامات ما درراستاي مسووليت اجتماعي بوده است.

كسب رتبه ۲ ارزش بازار و بيشترين سودآوري

صدوقي با اشاره به جايگاه اپراتور اول بين 100شركت برتر ايران گفت: كسب رتبه ۲ بالاترين ارزش بازار، رتبه ۲ بيشترين سودآوري و رتبه نخست بهره‌وري كل عوامل، از موفقيت‌هاي همراه اول در سال گذشته بوده است.

وي با بيان اينكه طي سال‌هاي ۹۳ و ۹۴ همراه اول در دو سال پياپي موفق به كسب رتبه نخست اپراتورهاي تلفن همراه كشور در ارزيابي سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي شده است، اظهار اميدواري كرد: در سال جاري، علاوه بر اعلام نتايج ارزيابي امسال، نتايج ارزيابي فاوا در سال گذشته نيز بعد از گذشت ماه‌ها، بالاخره اعلام شود.

وي درخصوص مبالغ پرداختي به دولت نيز گفت: از سال ۸۸ سال واگذاري شركت به بخش خصوصي هر ساله مبالغ پرداختي به دولت افزايش داشته و در سال ۹۵ اين مبلغ به ۵۹۵۸ميليارد تومان رسيده است كه رقم بسيار بزرگي است.

 مديرعامل همراه اول در پايان با اشاره به استقرار انواع سيستم‌هاي مديريت در اپراتور اول گفت: در سال گذشته ۱۲ عنوان گواهينامه اخذ يا تمديد شده است.  

وي در ادامه رويكرد آتي همراه اول را اينترنت اشيا (IOT) عنوان كرد و گفت: همراه اول در سال‌هاي گذشته سرمايه‌گذاري سنگيني براي توسعه شبكه خود جهت ارائه اينترنت پرسرعت انجام داد. در آينده اينترنت اشيا حرف اول را خواهد زد و هم‌اينك همراه اول آماده‌ترين شبكه را براي ارائه اين خدمات فراهم كرده است.  صدوقي درخصوص فيلتر شدن سرويس مكالمه صوتي تلگرام نيز گفت: به نظر مي‌رسد مقامات قضايي به‌دليل مباحث امنيتي اقدام به اين كار كرده‌اند و مصالح كشور را درنظر گرفته‌اند ولي در هر صورت، اپراتورها در اين خصوص نقشي نداشته‌اند.

1396/02/09 27
92382 تعادل وضعيت پهناي باند رضايت‌بخش مي‌شود رفع دغدغه‌هاي كاربران اينترنت با فيبر نوري

|مرجان محمدي|

 فيبر نوري يكي از محيط‌هاي انتقال داده با سرعت بالاست به‌طوري كه امروزه از فيبر نوري در موارد متفاوتي مانند شبكه‌هاي تلفن شهري و بين شهري، شبكه‌هاي كامپيوتري و اينترنت استفاده مي‌شود. اين تارهاي شيشه‌يي كه هر يك از آنها ضخامتي معادل تار موي انسان دارد در انتقال اطلاعات در مسافت‌هاي طولاني كاربرد فراوان دارد.

استفاده از سيم مسي براي انتقال اطلاعات در مسافت‌هاي طولاني همواره با برخي اختلال‌ها روبه‌روست كه امكان برقراري ارتباطي خوب و با سرعت مناسب را فراهم نمي‌سازد.

برهمين اساس دولت يازدهم از همان نخستين روزهاي تشكيل، تلاش گسترده‌يي براي

به‌روز‌رساني و توسعه ارتباطات و فناوري اطلاعات را در سراسر كشور آغاز كرد. ارديبهشت ماه سال 1393 بود كه رييس‌جمهوري در روز جهاني ارتباطات، وضعيت پهناي باند را رضايت‌بخش ندانست و از وزارت ارتباطات خواست براي بهبود اين اوضاع

فكري كند.

وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات نيز بر همين اساس اقدام‌هاي گسترده‌يي را براي توسعه اين بخش در دستور كار قرار داد و به سرعت نسبت به افزايش زيرساخت‌ها اهتمام ورزيد. گسترش فيبر نوري يكي از برنامه‌هاي اين وزارتخانه براي توسعه زيرساخت‌هاي ارتباطات و فناوري اطلاعات بود كه با توجه به تصريح برنامه ششم توسعه درباره آن، به سرعت در دستور كار قرار گرفت. به‌طوري كه اپراتور فيبر نوري راه‌اندازي شد تا فيبر نوري را در كشور راه‌اندازي كند، اين اپراتور توانست در چند شهر و نقاطي از تهران و كرج فيبر نوري را راه‌اندازي كند و خبر رسيد كه در حال مذاكره با شركت‌ها و سرمايه‌گذار‌هاي خارجي براي ادامه فعاليت خود است.

چند هيات سرمايه‌گذاري نيز به كشور آمدند ولي به نظر مي‌رسد تا به امروز همچنان اين اپراتور سراسري فيبر نوري به‌دنبال سرمايه‌گذار است، چراكه وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات در مراسمي كه دو روز گذشته در مراسم بهره‌برداري از فاز نخست شبكه دسترسي فيبرنوري در منازل يا همان تانوما گفت: ما اصرار داشتيم كه اين پروژه در اين دولت انجام شود تا بتوانيم از زيرساخت‌هاي شبكه ملي اطلاعات براي ارائه خدمات ارتباطي به مردم استفاده كنيم. در حال حاضر اين سرويس توسط شركت مخابرات ايران اجرايي شده و اپراتور چهارم فيبر نوري نيز در حال جذب سرمايه‌گذار خارجي براي اجراي اين پروژه است.

به گفته واعظي، اپراتور ايرانيان نت به‌دليل محدوديت‌هاي مالي صاحبان سهام تاكنون امكان اجراي اين پروژه را پيدا نكرده‌اند و به همين دليل در حال جذب سرمايه‌گذاري خارجي براي اين پروژه هستند. به گفته معاون وزير و مديرعامل شركت ارتباطات زيرساخت كشور اعلام كرد: اتصال 170شهر كشور به شبكه فيبرنوري با اجراي گام‌هاي مختلف طرح نور2 در دولت يازدهم برنامه‌ريزي شده است و تا پايان اين دولت به‌طور قطع اجرا

 مي‌شود.

طبق آمارارائه شده فيبر نوري در سال 1392 فقط در 51هزار و 497 كيلومتر از مساحت كشور كشيده شده بود و همين موضوع مانع افزايش توسعه بيشتر زيرساخت‌هاي ارتباطي شد. در حال حاضر مسووليت اتصال بيش از يك ميليون پورت به فيبر نوري برعهده شركت مخابرات ايران قرار گرفته است.

بر اين اساس شركت مخابرات ايران مرحله نخست اتصال فيبر نوري به خانه‌ها را با عنوان تانوما آغاز مي‌كند كه افزايش سرعت ارتباطات اينترنتي را به همراه دارد. مديرعامل شركت مخابرات ايران معتقد است: شبكه دسترسي برپايه فيبرنوري امكان‌هاي زيادي براي مردم ايجاد مي‌كند از جمله آنكه پيش از اين اگر افراد نيازمند داشتن دو خط تلفن ثابت بودند، مي‌بايست از مخابرات دو بارسيم كشي انجام مي‌شد اما امروز با همين تار نوري كه به منزل مي‌آيد نه تنها هر تعداد خط تلفن كه نياز دارند واگذار مي‌شود، بلكه سرويس اينترنت، دوربين مداربسته، سرويس‌هاي هوشمند وسايل منزل براين بستر فعاليت خواهند كرد.

سراييان خاطرنشان كرد: اكنون و با استفاده از شبكه دسترسي بر پايه فيبر نوري افراد مي‌توانند بدون نياز به خارج شدن از منزل همه كارهاي خود را انجام داده و حتي برنامه‌هاي اداري خود را در منزل انجام دهند.

به گفته مديرعامل مخابرات ايران، ظرفيت فراواني كه شبكه دسترسي برپايه فيبر نوري ايجاد مي‌كند سبب مي‌شود مردم بتوانند با بالاترين كيفيت و بهترين قيمت خدمت دريافت كنند كه در جهان از اين موضوع به نام عصرگيگا نام برده شده است.

سراييان ابراز ميدواري كرد به‌زودي اين خدمت در سراسر كشور قابل ارائه شود و پيش‌بيني كرد از سال آينده به جاي كشيده شدن سيم مسي فيبر نوري دراختيار مردم براي ارتباطي خوب قرار گيرد.

مديرعامل شركت مخابرات ايران مهم‌ترين مزيت فيبرنوري را برقراري شبكه پهن باند توصيف كرد كه سبب مي‌شود مردم بتوانند از مزاياي تلويزيون جديدي كه وارد ايران شده و (4k) نام دارد بهره‌مند شوند.

به گفته اين مقام مسوول، پهناي باند اين خدمت بسيار خوب است بنابراين امكان‌هاي فوق با بهترين كيفيت را ممكن مي‌كند.

سراييان ادامه داد: اكنون كار اتصال مجتمع‌هاي مسكوني و مراكز تجاري شهر تهران و هشت شهر ديگر آغاز شده و به مرور و براساس تقاضاي مردم توسعه خواهد يافت.

با اجراي اين طرح، فيبر نوري به جاي كابل مسي، اينترنت را به كاربران خانگي، اداره‌ها و موسسه‌ها ارائه مي‌كند اما اين جايگزيني فيبرنوري زماني مقرون به‌صرفه است كه محتواي ديجيتال بسيار زيادي روي شبكه‌ها تعريف شود و كاربران نياز به داشتن سرعت بالا را احساس كنند.

با اتصال به شبكه فيبر نوري سرعت ارتباط را به ميزان چشمگيري افزايش مي‌يابد و اتصالات پهن باند فيبر به خانه يا همان اتصالات پهن باند (اف.تي.تي.اچ) معرف اتصالات كابل فيبر نوري براي هر مكان به صورت اختصاصي است.

اين سيستم‌ها در مقايسه با شيوه سنتي كابل‌هاي مسي توان انتقال انبوهي از اطلاعات تلفني، ويديويي، داده‌يي و... را به شكل كارآمدتري دارند.

اين فناوري به سرعت رو به گسترش است؛ زيرا برتري‌هايي نسبت به فناوري‌هاي كنوني دارد كه امكان اتصال پرسرعت‌تر و ظرفيت بيشتر برد نسبت به زوج‌هاي پيچيده رسانا و خطوط دي‌اس‌ال (DSL) از جمله آنهاست.

به هر حال به نظر مي‌رسد با اتصال فيبرنوري به در منازل كاربران اينترنت ديگر نگراني و دغدغه‌هايي درخصوص قطعي و كندي اينترنت نداشته باشند چراكه به گفته مسوولان ارتباطي كشور ايران وارد عصر گيگا شده است و طبق گفته مسوولان با اجراي با اجراي اين پروژه سرعت ۵۰ تا ۱۰۰ مگابيت در ثانيه براي كاربران پيش‌بيني شده است. وعده‌يي كه اميد است محقق شود.

1396/02/09 4
92381 ایران تلنگر

مانی آشتیانی

اختلال در سرویس‌های اینترنتی از جمله جیمیل، یاهو و... از اتفاق‌هایی بود که هرازچندگاهی به دلیل برخورد لنگر کشتی با مسیرهای فیبرنوری ایران یا دلایلی که وزارت ارتباطات دولت دهم هیچ‌‌گاه از آن سخن نمی‌گفت بارها برای کاربران ایرانی روی داده بود. هر چند سرعت و کیفیت اینترنت در 4 سال گذشته با برنامه‌ ریزی‌های وزارت ارتباطات دولت یازدهم به آنچه کاربران ایرانی انتظار دارند نرسیده اما به باور فعالان همچنین تجربه‌ خود کاربران، اینترنت و سرویس‌های اینترنتی در سال‌های اخیر با کمترین قطعی و اختلال همراه بوده‌اند.
سرویس پیام کوتاه به مدت 21 روز قطع و سرویس اینترنت و تلفن اینترنتی دچار اختلالات شدیدی شدند. گفته می‌شد به‌ دنبال غیر فعال شدن سرویس‌‌ پیامک شبکه تلفن‌همراه کشور هریک از اپراتورهای اول، تالیا و اپراتوردوم و نیز پیمانکاران پیامک با ضررهای فراوانی مواجه شدند. همچنین با قطع سرویس پیامک به مدت 21 روز، کشور ایران دارای رکورد بالاترین مدت زمان قطعی پیامک تلفن‌همراه در سراسر جهان شد. (دنیای اقتصاد، تابستان 88)
فیس‌بوک و توئیتر فیلتر شد. مسئولان ایران علت فیلتر شدن این شبکه‌ها را نقض حریم شخصی افراد در این وب گاه بیان می‌کنند. (تابناک، تابستان 88)
امکان استفاده از جیمیل برای مدتی است که وجود ندارد برخی کاربران هم اظهار می‌کنند که چگونگی این اختلال بیش‌تر شبیه کندی سرعت اینترنت است و جیمیل در برخی از ساعات روز به کندی باز می‌شود. (ایسنا، زمستان 89)
اختلال نه توسط وزارتخانه صورت گرفته و نه ربطی به قطعی کابل جاسک و فجیره دارد بلکه این اختلال و دسترسی نداشتن به این سرویس از سوی شرکت مربوطه یعنی گوگل انجام شده است.(اطلاعیه وزارت ارتباطات دولت دهم، سایت وزارتخانه، زمستان 89)
ما هر گونه ایجاد اختلال در شبکه خود را تکذیب می‌کنیم. ما از کاربران در ایران شنیده‌ایم که آنها در دسترسی به جیمیل با مشکل مواجهند. ما افت شدید ترافیک را تأیید می‌کنیم و با بررسی شبکه‌های خود به این نتیجه رسیده‌ایم که آنها بخوبی کار می‌کنند. (اطلاعیه گوگل، وبلاک گوگل، زمستان 89)
از مسدود بودن این سرویس ( گوگل)استقبال می‌کنیم و آن را به نفع پست الکترونیکی ملی کشور می‌دانیم. از نظر بنده این یک فرصت حساب می‌شود و باید مردم کشور به سمت ایمیل ملی هدایت شوند به عبارتی تا زمانی که ما به خارجی‌ها اعتماد کنیم توسعه فناوری اطلاعات در داخل نخواهیم داشت و این یعنی اینکه باید به دولت و کشور اعتماد کنیم.(سعید مهدیون، مدیرعامل شرکت فناوری اطلاعات، نشست خبری، زمستان 89)
در حال حاضر دسترسی به سایت‌های HTTPS، سایت‌هایی که نیاز به وارد کردن شناسه و رمز عبور دارد و مسنجرهایی از جملهOVI، اسکایپ و...، همچنین انجام عملیات اینترنتی بانکی با مشکل مواجه است. (اطلاعیه یک شرکت اینترنتی، ‌دنیای اقتصاد، ‌زمستان 90)
باید دلیل قطع پست الکترونیک شهروندان ایرانی در چند روز اخیر، از مسئولان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات پیگیری شود که آیا مشکلات فنی دلیل قطع ایمیل‌هاست یا سرورهای کشورهای خدمات دهنده دچار قطعی شده‌اند. کمیسیون صنایع و معادن و نمایندگان عضو این کمیسیون، موضوع قطع ایمیل را پیگیری می‌کند و تذکرات لازم را به مسئولان این وزارتخانه خواهد داد. (علی مطهری، ‌ایسنا، نماینده وقت مجلس، ‌زمستان 90)
رضا تقی‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با ارسال نامه‌ای به محمود بهمنی رئیس کل بانک مرکزی، استفاده از ایمیل‌های عمومی و ایمیل‌هایی با میزبانی خارجی از جمله Yahoo، Gmail، Hotmail و MSN را در مراودات بانکی مشتریان ممنوع اعلام کرد.(ایسنا، بهار 91)
وزارت ارتباطات درجایگاهی قرار ندارد که دستور به ممنوعیت استفاده از سرویسی از جمله پست‌های الکترونیکی خارجی را بدهد چرا که در این زمینه نهادهای قانونی از جمله شورای عالی مجازی یا مجلس حضور دارند. (علی مطهری، عضوکمیسیون صنایع و رئیس کمیته مخابرات مجلس، دنیای اقتصاد، ‌بهار 91)
سرویس جست‌و‌جوگر اینترنتی گوگل در ایران هیچ مشکلی ندارد. اختلال در جیمیل به دلیل رعایت نکردن قوانین کشورمان، قوه قضائیه و حکم دادگاه است. هرهنگام که دادگاه حکم خود را عوض کند اختلال هم ازبین می‌رود. (رضا تقی‌پور، وزیر ارتباطات دولت دهم، خبرگزاری مهر، پاییز 91)

 

 

1396/02/09 4
92380 تعادل تقسيم ۹۸ درصدي سود نقدي در مجمع همراه اول

مجمع عادي سالانه همراه اول صبح ديروز با حضور ۹۵‌درصد از سهامداران تشكيل و با پيشنهاد تقسيم ۹۸درصدي سود نقدي موافقت شد. به گزارش«تعادل» ديروز چهارشنبه 6 ارديبهشت 96 مجمع عادي سالانه سهامداران شركت ارتباطات سيار ايران(همراه اول) در كانون خليج فارس پژوهشگاه نيرو با حضور 94.86‌درصد كل سهامداران اين شركت بورسي برگزار شد. در اين مجمع پس از ارائه گزارش عملكرد 12ماهه هيات‌مديره از سوي صدوقي، مديرعامل اين شركت همچنين قرائت گزارش حسابرس و بازرس قانوني به مجمع، صورت‌هاي مالي و ترازنامه همچنين ساير اطلاعات مالي اين شركت به تصويب رسيد. براساس اين گزارش در اين مجمع 3پيشنهاد براي تقسيم سود ميان سهامداران ارائه شد كه شامل 570 تومان و 2ريال معادل 80‌درصد سود، 716تومان معادل 100‌درصد سود و درنهايت تقسيم 700تومان سود معادل 98‌درصد از سود قابل تقسيم به مجمع ارائه شد كه درنهايت با موافقت سهامدار عمده پيشنهاد آخر مورد موافقت و تصويب قرار گرفت.  براساس قانون تجارت كمترين رقم سود محقق شده شامل مبلغ 716ميليارد تومان سود خالص عملكرد تلفيقي شركت همراه اول مبناي تقسيم ميان سهامداران عنوان شد.

1396/02/09 15
92377 خراسان برقراری ارتباط فیبرنوری برای یک میلیون و400 هزار واحد مسکونی و صنعتی در سال 96

حاجیان -با توجه به زیرساخت‌های ایجادشده برای توسعه شبکه فیبرنوری منازل؛ در سال 96، یک میلیون و400 هزار واحد مسکونی و صنعتی تحت پوشش اینترنت فیبرنوری قرار می‌گیرد.

مهندس عرب‌هاشمی؛ مدیر مخابرات منطقه تهران در گفت و گو با خراسان با بیان این مطلب، افزود: فناوری ارتباطی امروز در دنیا بر فیبرنوری متکی است؛ بر این اساس با توجه به اهمیت دسترسی به این فناوری، سال گذشته در مرحله پایلوت این طرح حدود 250 هزار واحد اعم از واحدهای مسکونی و تجاری، صنعتی، بیمارستان و مدرسه از نظر ایجاد امکانات زیرساختی، تحت پوشش فناوری فیبر نوری قرار گرفتند و در بیش از سه هزار و500 واحد نیز ارتباط FTTH برقرار شد که در سال جاری نیز توسعه زیرساخت‌ها ادامه خواهد یافت به‌طوری که طبق پیش‌بینی‌ها و برنامه‌ریزی انجام شده در سال 96 حدود یک میلیون و400 هزار واحد تحت پوشش FTTH قرار می‌گیرد. وی افزود: در حال حاضر نرم‌افزاری طراحی شده و روی پورتال مخابرات قرارگرفته است که متقاضیان می‌توانند با مراجعه به این پورتال و وارد کردن شماره تلفن ثابت واحد خود به صورت آنلاین از وضعیت پوشش‌دهی منطقه خود استعلام بگیرند و در صورتی که تحت پوشش فیبر نوری بودند، وارد مراحل ثبت‌نام می‌شوند و پس از آن تجهیزات مورد نیاز برای انتقال فیبر به داخل منزل یا واحد تجاری و صنعتی نصب و بر اساس طرح‌های استاندارد؛ ارتباط برقرار می‌شود و در مرحله بعد نیز مشترکان با خرید بسته‌هایی که به همین منظور طراحی شده است، می‌توانند نسبت به استفاده از اینترنت بر بستر فیبرنوری اقدام کنند.

جزئیات دریافت سرویس روی شبکه فیبر نوری مخابرات

یک میلیون پورت اینترنت روی فیبرنوری در کشور آماده شده که تا پایان سال به ۳ میلیون پورت می‌رسد و ۵۰۰ پورت در تهران برای واگذاری آماده شده و با ورود تجهیزات بعدی ارائه سرویس در خانه‌ها آغاز می‌شود. معاون مشتریان و بازاریابی شرکت مخابرات ایران با بیان این مطلب به «فارس» جزئیات دریافت سرویس روی شبکه فیبرنوری مخابرات (تانوما) را که دو روز پیش افتتاح شد، تشریح کرد.داود زارعیان افزود: متقاضیان دریافت سرویس فیبرنوری مخابرات از امروز می‌توانند به پرتال شرکت مراجعه کنند و در بخش «تانوما» با وارد کردن شماره تلفن خود از امکان دریافت سرویس مطلع شوند. وی ادامه داد:‌ در صورت وجود امکانات در منطقه مورد تقاضا درخواست مشتری تأیید می‌شود و ثبت‌نام نهایی انجام می‌گیرد و در صورتی که امکانات در آن منطقه وجود نداشته باشد مشتری با ارائه درخواست در نوبت واگذاری قرار می‌گیرد. زارعیان خاطرنشان کرد: هم اکنون در 8 شهر یک میلیون پورت فیبرنوری آماده‌ واگذاری است و برنامه توسعه حدود 2 تا 3 میلیون پورت تا پایان سال وجود دارد.معاون مشتریان و بازاریابی شرکت مخابرات ایران افزود: مناطق قابل دریافت فیبرنوری در تهران پراکنده است که از طریق پورتال شرکت مخابرات در دسترس قرار گرفته است و مجموع حدود 400 تا 500 پورت نوری در فاز نخست برای تهران آماده شده است.وی ادامه داد: در حال حاضر تجهیزات شبکه دسترسی فیبرنوری مخابرات تا پشت منازل کشیده شده و در مرحله بعدی با ورود تجهیزات ارائه سرویس در خانه‌ها آغاز می‌شود. زارعیان تصریح کرد: دریافت سرویس در مناطق آماده بلافاصله صورت می‌گیرد.وی گفت: در این مرحله سرویسی که روی شبکه دسترسی فیبرنوری به متقاضیان ارائه می‌شود اینترنت پرسرعت است که با توجه به علاقه و نیاز مشتری سرویس‌های دیگر روی اینترنت قابل دریافت است.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: تعرفه سرویس اینترنت در بستر شبکه فیبرنوری مخابرات مانند تعرفه سرویس ADSL مصوب کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات است و تغییر تعرفه‌‌ای ایجاد نشده است.

 

1396/02/09 2

يکشنبه ١٠ ارديبهشت ١٣٩٦ |

جستجو در وب
آمار
بازديدکنندگان امروز : 756
کل بازديدکنندگان : 3404946
بازديدکنندگان آنلاين : 4
زمان بارگزاري صفحه : 1.45
پیشخوان

پیشخوان